Tillstånd, tillsyn och registrering

Försäkringshuset Amb & Co AB, organisationsnummer 556511-2132, är försäkringsförmedlare och distribuerar livförsäkringar. Försäkringshuset i Sverige AB (dotterbolag), organisationsnummer 556596-7436, distribuerar sakförsäkringar. Finansinspektionen utövar tillsyn över bolagens försäkringsdistribution och Bolagsverket är registreringsmyndighet. Konsumentverket utövar tillsyn över den marknadsföring som bolaget utövar.

 

Bolagen har följande tillstånd hos finansinspektionen för försäkringsdistribution:

 Försäkringshuset Amb & Co, försäkring i samtliga livförsäkringsklasser (direkt) förs. förm.

 Försäkringshuset i Sverige AB, försäkring i samtliga skadeförsäkringsklasser (direkt)

 

3855.amb-co_logo.248x.png

             STARTSIDA  

 

Finansinspektionen

Postadress: Box 7821, 103 97 Stockholm

Telefon: 08-408 980 00

E-post: finansinspektionen@fi.se

Webbplats: www.fi.se

Finansinspektionens företagsregister: Försäkringshuset AMB & Co AB

Bolagsverket

Postadress: 851 81 Sundsvall

Telefon: 0771-670 670

E-post: bolagsverket@bolagsverket.se

Webbplats: www.bolagsverket.se

Konsumentverket

Postadress: Box 48, 651 02 Karlstad

Telefon: 0771-42 33 00

E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Webbplats: www.konsumentverket.se

 

Ansvarsförsäkring

Bolagen och samtliga anställda försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring gällande skadeståndsskyldighet enligt 2 kap. 7 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution. Försäkringen är tecknad hos HDI Global SE via Nordeuropa Försäkring för försäkringsdistribution.

Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust och anser att Försäkringshuset Amb & Co/Försäkringshuset i Sverige AB eller deras förmedlares agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget via deras skadekonsult Nordic Loss Adjusting AB. Om du vill göra anspråk på skadestånd ska Försäkringshuset Amb & Co/Försäkringshuset i Sverige AB underrättas om det inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt att en skada uppkommit.

Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild skada är 1 250 618 euro och totalt 2 510 236 euro för alla skador under försäkringsperioden.

 

Nordeuropa Försäkring AB

Postadress: Box 56044, 102 17 Stockholm

Telefon: 08-664 51 00

E-post: info@nordeuropa.se

Webbplats: www.nordeuropa.se

Nordic Loss Adjusting AB

Postadress: Box 1141, 171 22 Solna

Telefon: 08-411 11 60

E-post: info@nlaad.com

Webbplats: www.nlaab.com

 

Klagomål och tvist

Om du som kund är missnöjd och vill framföra ett klagomål rörande distribution och/eller rådgivning av försäkring ska detta göras skriftligen till Bolagets klagomålsansvarig. Klagomål besvaras och utreds så snart som möjligt. Kan vi inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från det att ärendet mottogs kommer vi att meddela dig och förklara orsaken till detta samt informera om den fortsatta handläggningen av ditt ärende och när du kan förvänta dig ett svar.

Som konsument kan du vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, Konsumentverket (Hallå Konsument) samt den kommunala konsumentvägledningen för att erhålla vägledning i ärendet. Om du är missnöjd med Bolagets beslut och tvist uppstår kan du få ditt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Du kan också vända dig till allmän domstol för att få din sak prövad. Du rekommenderas i sådana fall att anlita ett ombud som kan hjälpa dig i processen och som kan göra en bedömning av ditt ärende och dina utsikter att nå framgång i tvisten.

 

Konsumenternas Försäkringsbyrå  www.konsumenternas.se

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå  www.konsumenternas.se

Konsumentverket (Hallå konsument)  www.hallakonsument.se

Konsumentrådgivningen i din kommun  www.konsumentvagledare.se

Allmänna reklamationsnämnden  www.arn.se

 

Klagomålsansvarig

Försäkringshuset Amb & Co AB/Försäkringshuset i Sverige AB

Klagomålsansvarig

Bergsbovägen 11, 191 35 Sollentuna

 johanna.n@amb-co.se

 

InsureSec

Bolaget och deras rådgivare är anslutna till InsureSec. Med hjälp av regelverk, disciplinnämnd och kriterier för kunskap och kompetens syftar InsureSecs verksamhet till att öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige. InsureSec vill främja en sund konkurrens på lika villkor, motverka osund rådgivning/försäljning och bidra till ökad transparens i frågor om försäkringsförmedlares kunskap och kompetens, dokumentation från distributionstillfället och priset för förmedlingen.

 

InsureSec4443.InsureSec_logga.161x159.png

Birger Jarlsgatan 55, 111 45 Stockholm

Webbadress: www.insuresec.se

 08-410 415 75

 info@insuresec.se

 

 

 

Försäkringshuset Amb & Co AB  |  Bergsbovägen 11  |  191 35 Sollentuna  |   08-83 73 00  |   b.amb@amb-co.se